Saturday, March 30, 2013

KESATUAN UMMAH

semalam, imam di masjid aku menyampaikan khutbah bertajuk kesatuan ummah. dia menyatakan kekesalan kerana rapuhnya hubungan persaudaraan sesama islam. saudara seagama sanggup diketepikan kerana hanya berbeza ideologi, parti politik, warna kulit, keturunan dan pelbagai sebab yang kecil lagi. dan yang lebih membingungkan, umat islam masih mampu berhibur sedangkan saudara-saudara mereka diburu, dibunuh, dirogol dan disembelih di palestin, syria, iraq, iran dan banyak lagi belahan dunia ini.

bagi aku, tiap-tiap masalah pokok mesti punyai masalah akarnya. di beberapa buah masjid yang menjadi tempat aku berjemaah, aku sudah nampak kenapa umat islam gagal bersatu. apabila menyembah ALLAH yang maha satu, mereka gagal untuk membentuk barisan saf yang rapat, kukuh dan lurus. mungkin nampak di mata, ini hanya perkara kecil. namun lupakah anda. perkara yang kecil akan membawa kepada perkara yang besar.

aku pernah menegur seorang pak cik di sebelah aku, memandangkan jarak agak jauh, jadi aku mengajaknya untuk merapatkan diri, namun jawapannya menyentap hatiku.

"takpelah nak. dah okay dah ni.nanti kalau rapat tak selesa pulak nak duduk tahiyyat."

aku terkedu. MASYAALLAH, apa sudah jadi dengan umat islam sekarang ni.ketika saudara-saudara kita disiksa ditindas, masih ada lagi yang memikirkan keselesaan diri ketika menghadap ILAHI. bukankah nabi SAW pernah bersabda.

"rapatkan dan luruskan saf. sesungguhnya itu sebahagian daripada solat."

melihat fenomena ini, tak hairanlan umat islam menjadi berpecah-belah. dah la yang datang berjemaah di masjid pun boleh di hitung jumlahnya. yang datang pulak tak dapat nak membentuk saf yang kukuh.

saf yang terbaik adalah ibarat saf barisan hadapan di medan perang. kukuh, lurus, dan rapat. baru terzahir kesatuan ummah yang kukuh.

hanya 1 surau yang aku seronok berjemaah. di sana, safnya kukuh, rapat dan bersatu. memang terasa nikmat berjemaah di sana. dan surau tersebut adalah milik anak muda. aku harap anak-anak muda inilah yang bakal melahirkan generasi pejuang islam.aminn

MACAM MANA UMAT NAK BANGKIT BERSATU KALAU MENYEMBAH TUHAN YANG SATU PUN MEREKA GAGAL MENJADI SATU...

No comments:

Post a Comment