Monday, April 1, 2013

MAWAR DAN EPAL

minggu sudah, ada seorang teman bakal memulakan kerja di sebuah tempat baru. dia meminta pertolongan aku. katanya dia agak susah untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling. lalu aku menyuruhnya  melangkah dengan yakin, sentiasa melemparkan senyuman dan memberikan salam kepada orang sekeliling. selepas itu, selesakan diri dengan persekitaran baru dan biarkan keyakinan mempengaruhi kita.

namun masalahnya besarnya adalah keyakinan. dia dibesarkan di dalam persekitaran yang selalu memandang rendah keupayaan dia. mujurlah dia bukan jenis yang cepat melatah. pandangan orang tak menghalang dia daripada berjaya. buktinya dia 'grad' terlebih dahulu daripada aku.haha. aku tersenyum sambil memikirkan ayat. lalu aku menasihatinya

"JADILAH SEPERTI BUNGA MAWAR. USAH JADI SEPERTI EPAL."

pada mulanya dia agak sukar untuk menangkap apa yang aku maksudkan. lalu ak menyuruhnya memerhatikan sifat bunga mawar. sekuntum bunga yang cantik dipandang tetapi mempunyai duri untuk melindungi daripada tangan-tangan yang nakal. maksudnya adalah jadilah manusia yang mampu menghias dunia ini. yang seronok untuk di dekati namun mampu melindungi diri daripada pandangan-pandangan negatif.

selepas itu, aku menyuruhnya memerhatikan pula sifat epal. sebiji buah yang cantik di pandang. dengan warna merah berkilat menarik perhatian. namun apabila sudah dibelah, sekejap saja sudah rosak dan lebam apabila terdedah kepada persekitaran. maksudnya janganlah kita mudah dipengaruhi oleh persekitaran kita. biar apapun pandangan yang dilemparkan oleh orang sekeliling, kita takkan mudah tergugat.

aku percaya ramai orang di luar sana yang mempunyai masalah begini. aku harap tulisan kali ini mampu menolong mereka mengatasi pandangan negatif orang sekeliling. dan kepada temanku, selamat menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan dengan penuh keikhlasan.




1 comment: