Wednesday, April 10, 2013

INDAHNYA UJIAN.

pujangga selalu berkata "hidup ini ibarat sebuah perjalanan menuju negeri akhirat". sepanjang perjalanan itu, kita akan menempuhi onak dan duri, bukit dan denai, hutan dan belukar. selagi tidak sampai ke destinasi, selagi itulah kita akan menempuhi segala halangan.

begitulah di ibaratkan sebuah kehidupan. dalam hidup ini, kita akan berdepan dengan ranjau cabaran dan dugaan. ada yang besar. ada yang kecil. walau apa cabaran sekalipun, kita harus menanganinya. kita tak boleh lari daripada hukum alam itu.

namun, sebagai manusia biasa, kita terpaksa menerima hakikat. kadang-kadang kita ini terlalu lemah untuk berdepan dengan cabaran tersebut. melalui saat-saat yang getir memang memerlukan  mental yang kuat. lalu disitu lah terletaknya kasih sayang ALLAH. tidak dibiarkan kita keseorangan. DIA selalu ada setiap masa untuk mendengar rintihan kita.

ALLAH itu maha halus perancanganNYA. bila kita jauh daripadaNYA, di uji kita dengan sedikit cubaan. untuk mendekatkan kita kepadaNYA. bila kita lemah, di uji kita dengan dugaan. untuk menguatkan iman kita. kadang-kala ALLAH menguji hambaNYA hanya untuk meninggikan darjat kita.

sungguh kita ini serba kekurangan. akal kita tak mampu berfikir sebegitu jauh untuk menilai semua ini. lalu dengan dangkalnya kita menyalahkan tuhan, kita menyalahkan takdir dan kita mengatakan tuhan itu kejam. 

wahai teman, bersangka baiklah kepada tuhan. sesungguhnya DIA maha mengetahui lagi maha menyayangi. DIA tak pernah kejam. bahkan kitalah yang selalu menzalimi diri sendiri.

No comments:

Post a Comment