Wednesday, May 8, 2013

TERIMA KASIH TOK GURU


semalam antara hari yang sedih dalam hidup aku. sosok tubuh bernama nik aziz bin nik mat telah menyerahkan jawatan Menteri Besar Kelantan kepada timbalan beliau. aku pasti ramai insan-insan yang bersedih dengan berita ini. tapi apapun aku rasa itu keputusan yang wajar memandangkan tok guru pun mengalami gangguan kesihatan sejak kebelakangan ini.

tok guru menjadi Menteri Besar Kelantan sejak tahun 1990. 23 tahun pentadbiran beliau, banyak pembaharuan yang diperkenalkan. mengislamkan pentadbiran merupakan agenda beliau. tapi yang aku paling hormat adalah sisi kemanusian beliau.

dulu sewaktu aku masih jahil tentang islam, aku beranggapan politik dan islam itu asing. namun, selepas mendengar siri ceramah beliau, ternyata mengubah anggapan aku tentang islam. islam itu indah, lengkap dan syumul. setiap hembusan nafas kita ini kena selari dengan islam.

berapa ramai pemimpin yang selalu mengingatkan rakyatnya tentang akhirat di malaysia ini?? kalau Dr. Mahathir terkenal dengan wawasan 2020. tok guru pula terkenal dengan wawasan akhiratnya. beliau tak pernah jemu-jemu mengingatkan rakyatnya tentang akhirat.

sosok tubuh yang digeruni lawan. raut wajahnya lembut sedap mata memandang. tutur katanya dalam dan penuh bermakna. tok guru, kau merupakan hadiah dari tuhan untuk rakyat kelantan dan Malaysia.

tok guru,
walaupun kau bukan lagi di tampuk kekuasaan,
api perjuanganmu takkan pernah padam,
semangatmu akan kami genggam,
sehingga tertegak islam di bumi ini.

tok guru,
akan kami teruskan perjuanganmu,
dan akan kami wariskan kepada anak cucu kami,
semoga cita-citamu akan jadi kenyataan.

tok guru,
akan kami ceritakan kepada anak cucu kami,
dengan penuh kebanggaan,
perihal seorang ulama yang hebat,
yang penuh hidup di hari ini.

terima kasih tok guru, kami sayang tok guru

No comments:

Post a Comment