Monday, June 3, 2013

DI MANAKAH ANSAR DAN MUHAJIRIN??

wahai teman. izinkan aku bercerita kepada mu. sebuah kisah pada zaman dahulu. cerita ini mungkin pada mu biasa-biasa saja. tak segempak cerita fast & furious. tak sehebat cerita iron man. tapi ibrahnya sentap sampai ke lubuk hati.

engkau tahu teman. 1400 tahun dahulu, sekumpulan manusia biasa seperti mu berhijrah daripada kota mekah ke kota madinah. mereka meninggalkan keluarga, harta dan segala kemewahan. mereka hanya berbekalkan keimanan kepada tuhan dan rasul di dalam dada. berhijrah ke satu daerah asing.

dan yang paling ajaibnya, yang menyambut mereka bukan saudara-mara mereka. bahkan juga, bukan kenalan mereka. bagi yang punyai 2buah rumah, diberi sebuah kepada orang asing itu. bagi yang punyai sebuah rumah, dikongsi bersama orang asing itu. mereka mungkin berbeza darah keturunan. namun mereka berkongsi keimanan.

ya teman, mereka itu lah muhajirin dan ansar. persaudaraan yang terbina di atas tapak keimanan yang kukuh. sehingga tersebarnya islam hampir ke pelusuk sudut dunia.

wahai temanku. cuba kau berhenti seketika dari urusan duniamu. dan kau lihat sekelilingmu hari ini. apa yang sudah jadi dengan umat ini. berpecah-belah hanya kerana perkara yang kecil. saudara kita dibunuh, dirogol, disiksa. apakah tidak terdetik langsung perasaan di hati mu??apakah engkau bangga mengaku sebagai islam sedangkan engkau hanya memejam mata melihat saudaramu disiksa persis binatang?? bukankah nabi SAW pernah bersabda "tidak sempurna iman seseorang sehingga dia mengasihi saudaranya lebih daripada dia mengasihi dirinya sendiri". jika begitu, di manakah tahap keimanan kita??

andai muhajirin dan ansar melihat kita, mungkin mereka menangis kekesalan. ahh, memandang kita pun mereka tak sanggup. cukuplah dengan apa yang berlaku. marilah kita muhasabah diri dan membaiki ukhuwwah kita.

begitulah cerita ku teman. ku harap cerita biasa-biasa ini mampu mengetuk hati mu.

No comments:

Post a Comment