Tuesday, June 4, 2013

CUKUP IKHLASKAH AKU??

semalam, dalam kerancakan berbual dengan seorang temanku, tiba-tiba dia bertanya

'ikhlas ni payah kan. orang yang ikhlas berkorban harus bersedia untuk tak dihargai.'

aku diam berfikir. lalu aku membalas

'dah namanya ikhlas. kalau timbul keinginan untuk dihargai, bukan ikhlas la namanya.'

lalu dia melanjutkan butir perbualan.

'tapi kebanyakan manusia minta dihargai tanpa disedari. contohnya, seorang ayah atau ibu, berkorban membesarkan anak-anak mereka dengan harapan apabila anak mereka senang nanti, mereka mampu menumpang kesenangan itu. namun, bila pengorbanan mereka tak di balas, mereka pasti kecewa'

makin sukar untuk aku berfikir. lalu dengan perlahan aku menjawab

'di situ lah pentingnya muhasabah diri. apabila kita rasa kecewa kerana pengorbanan tak dibalas, cuba kita muhasabah diri ini, perbetulkan niat kita. walaupun orang tak menghargai jasa kita. tapi kita harus tahu yang TUHAN sentiasa membalas apa kebaikan yang kita lakukan. walau sebesar zarah sekalipun.'

ah. alangkah mudahnya untuk berkata-kata. namun, melaksanakannya cukup sukar.
satu perbincangan yang ringkas. namun cukup membuatkan aku terfikir

'CUKUP IKHLASKAH AKU SELAMA INI??'

No comments:

Post a Comment