Saturday, April 6, 2013

KAU SAHABAT KAU TEMAN

dalam titian perjalanan hidup, kita memerlukan satu entiti yang menjadi sumber inspirasi, motivasi dan tempat berkongsi. alangkah sumbang langkah kita andai tiada entiti tersebut. itulah pentingnya SAHABAT. sebuah persahabatan yang kukuh nilainya lebih mahal daripada segunung emas. harta boleh di cari namun sahabat sejati tiada galang ganti. 2 pemuda yang bertemu dan berpisah kerana ILAHI akan mendapat syafaat daripada ALLAH di padang masyar nanti.

di sini, aku ingin berkongsi sebuah kisah persahabatan agung di antara 2 insan yang di pandang mulia oleh ALLAH.

pada suatu malam, di dalam perjalanan yang bakal mengukir sejarah gemilang islam, nabi Muhammad SAW dan saidina Abu Bakar RA bersembunyi di dalam gua Thur. lalu saidina Abu Bakar RA menyuruh nabi Muhammad SAW berehat sambil berbaring dan meletakkan kepala di atas paha Abu Bakar. Nabi SAW pun tertidur di atas paha Abu Bakar RA. tiba-tiba Abu Bakar RA ternampak sebuah lubang yang di dalamnya terdapat se ekor ular berbisa. bimbang keselamatan Nabi SAW terancam, dia pun menutup lubang tersebut dengan tangannya. sudah naluri binatang akan menyerang bila terancam, ular tersebut pun mematuk tangan Abu Bakar RA. kesakitan tersebut telah menyebabkan Abu Bakar RA menitiskan air mata. dan air mata tersebut jatuh di pipi baginda SAW dan mengejutkan baginda SAW.

lalu baginda SAW bertanya "wahai sahabatku, kenapakah engkau menangis?"

Abu Bakar menjawab " terdapat seekor ular berbisa di dalam lubang tersebut. aku bimbang dia akan mengancam nyawa mu wahai kekasih ALLAH. lalu aku menutup dengan tapak tanganku. ular tersebut pun mematuk tanganku."

sebuah cerita yang ringkas namun di dalamnya terkandung nilai persahabatan yang tinggi. demi cinta kepada sahabat, nyawa sendiri sanggup di korbankan. persahabatan yang takkan mati walaupun jasad dah ditelan bumi.

hayati bait-bait lagu ini......




No comments:

Post a Comment